3 min22 czerwca 2021

Atmosfera w pracy

Atmosfera w pracy wpływa na nasze codzienne samopoczucie, rzutuje na efektywność, a także pomaga podejmować lepsze decyzje. Dlaczego jest tak ważna i z jakiego powodu należy na nią zwracać szczególną uwagę? Przede wszystkim ma także bezpośredni wpływ na nasze życie prywatne, stąd w dalszej części radzimy, jak o nią właściwie zadbać.

Dobra atmosfera w pracy, czyli jaka?

Praca jest miejscem, gdzie spędzamy znaczną część życia. W związku z tym, istotne jest, żeby kojarzyła nam się z czymś przyjemnym, satysfakcjonującym, a nie była traktowana jako przykry obowiązek. Czym zatem jest dobra atmosfera w pracy? Sytuacją, w której współpracownicy mogą liczyć na wzajemną pomoc, szacunek, równe traktowanie, wsparcie czy brak niezdrowego współzawodnictwa.

Dlaczego dobra atmosfera w pracy jest ważna?

Działanie w oparciu o wymienione wyżej zasady sprawia, że czujemy się potrzebni i wzrasta nasza efektywność. Nie bez znaczenia jest tutaj także fakt, że zła atmosfera w pracy na pewno, prędzej czy później, odbije się także na naszym życiu prywatnym. Zadowolenie z wykonywanych obowiązków sprawia , że czujemy się silniej związani z obecnym pracodawcą i nie myślimy o zmianie zatrudnienia. Z całą pewnością, pracując w zgranym, mogącym na siebie liczyć zespole, rzetelniej i dokładniej realizujemy powierzone nam zadania.

Atmosfera w pracy a motywacja. Jak atmosfera w pracy wpływa na pracownika?

Niewątpliwie istnieje bezpośredni związek między odpowiednią atmosferą w pracy a motywacją. O wiele łatwiej jest angażować się w swoje obowiązki i podejmować nowe wyzwania, kiedy czujemy wsparcie ze strony przełożonych i innych zatrudnionych. Dobra atmosfera w pracy pomaga także szybciej zaaklimatyzować się nowym pracownikom, którzy tym samym nie będą bać się pytać o wsparcie i pomoc.

atmosfera-w-pracy-covebo

Atmosfera w pracy – Jak o nią zadbać?

Bez wątpienia należy dokładać wszelkich starań, aby każdy z zatrudnionych, niezależnie od stanowiska, czuł się dobrze i czerpał satysfakcję z wykonywania swoich obowiązków. Co zatem zrobić, żeby atmosfera w miejscu pracy była właściwa?

Odpowiednia komunikacja

Każdy powinien mieć możliwość, niezależnie od sprawowanego stanowiska, swobodnego wyrażania swoich opinii i poglądów. Właściwy ton wypowiedzi, życzliwość, wzajemne zrozumienie, serdeczność - to wszystko buduje właściwe relacje w zespole.

Słuchanie potrzeb i budowanie relacji

Dobra atmosfera w zespole budowana jest poprzez aktywne słuchanie potrzeb innych i elastyczne reagowanie na nie. Pamiętajmy, że każdy jest inny i doceńmy różnorodność, bo to właśnie ona może dać nowe, dodatkowe spojrzenie na interesujące nas zagadnienia.

Umiejętność rozwiązywania problemów

Tylko w idealnym świecie nie pojawiają się nieoczekiwane przeszkody. Konflikty interpersonalne są nieodłączną częścią życia zawodowego. Wszelkie zwady należy jednak rozwiązywać i nie zamiatać problemów pod dywan, ponieważ mogą wrócić w przyszłości ze zdwojoną siłą.

Integracje

Wspólne wyjście po pracy do restauracji czy spotkanie okolicznościowe pozwoli nam się lepiej poznać. W wolnym czasie nie musimy wkładać maski, która nosimy na co dzień, tylko możemy pokazać swoje prawdziwe oblicze. Wspólna zabawa sprawia także, że zaczynamy czuć więź nie tylko na polu zawodowym, ale zyskujemy także wspólne wspomnienia.

W jaki sposób poprawić atmosferę w pracy?

Może oczywiście dojść do sytuacji, w której sprawy zajdą za daleko i koniecznością stanie się rozwiązanie konfliktu. Jak oczyścić atmosferę w pracy? Z pewnością świetnym rozwiązaniem są zabawy integracyjne, np. wspólne wyjście na paintball - pozwoli nam to zbliżyć zespół do siebie i rozładować emocje. Należy także słuchać głosu każdego pracownika i liczyć się z jego zdaniem, ponieważ buduje to poczucie solidarności. Warto robić tzw. burze mózgów, kiedy każdy z zatrudnionych może wyrazić swoją opinię i podzielić się swoimi pomysłami. Pamiętajmy, że atmosfera w pracy jest wynikiem naszego codziennego zachowania i postępowania. W związku z tym dbajmy o to, żeby wszyscy pracownicy czuli się zadowoleni i usatysfakcjonowani.

Inne ciekawe posty

Zobacz inne ciekawe posty z tej kategorii

Jak zaplanować nowy rok w pracy?

3 min 3 lutego 2025

Nowe przepisy dla samozatrudnionych w Holandii 2025

3 min 14 stycznia 2025

Jak uzyskać jarograf? Kompletna instrukcja

4 min 10 stycznia 2025