Jak kreować markę osobistą w pracy?
Świadome postrzeganie siebie i umiejętność autopromocji sprawiają, że jesteśmy lepiej postrzegani w środowisku. Idąc tym tropem, zastanówmy się, jak kreować markę osobistą w pracy. Z pewnością oprócz bycia specjalistą w danej dziedzinie, należy także odpowiednio zawiadamiać o tym otoczenie. Jak?
Jak zbudować markę osobistą i po co to robić?
Stale rosnący popyt na usługi sprawia, że na rynku w praktycznie każdej dziedzinie pojawiło się wielu doskonałych specjalistów. Tym, co ich wyróżnia jest marka osobista. Jak zbudować przekaz bycia ekspertem w danej dziedzinie? Przede wszystkim należy być świadomym swoich mocnych stron, ponieważ każdy z nas ma obszar lub dziedzinę, w której się wyróżnia. Jak kreować markę osobistą w pracy? Poprzez jasne i transparentne wyróżnianie tego, w czym jesteśmy i czujemy się naprawdę dobrzy – bez wątpienia nadmierna skromność w tym nie pomoże. Nie wystarczy opisywać siebie jako osobę rzetelną i sumienną, powinno być to podparte odpowiednimi działaniami.
Co to jest marka osobista?
Marka osobista, czyli inaczej personal branding, to wykreowany przez nas wizerunek, zgodnie z którym jesteśmy postrzegani przez innych. Kogo? Kontrahentów, pracodawców, ale też konkurencję i inne osoby na rynku. Warto zadbać o to, żeby nasz personal branding był spójny i zgodny z prawdą – na tym polega autentyczna marka osobista. Co daje i jakie w ten sposób możemy osiągnąć korzyści dzięki temu?
Co to nam daje?
Bez wątpienia dobrze wykreowana marka osobista może przynieść profity nie tylko w życiu zawodowym, ale także prywatnym. Pozwala nam poznać nasze atuty, mocne strony, które wyróżniają nas od innych. Dzięki odkryciu naszych prawdziwych talentów i pasji zaczynamy też pełniej żyć – nabieramy wiatru w żagle! W Covebo za Pablo Nerudą przypominamy z kolei, że “powoli umiera ten, kto nie opuszcza swojego przylądka, gdy jest nieszczęśliwy w miłości lub pracy, ten kto nie podejmuje ryzyka spełnienia swoich marzeń, ten kto chociaż raz w życiu nie odłożył na bok racjonalności".
Po co Ci marka osobista?
Z pewnością autentyczny i odpowiednio wykreowany personal branding pozwala na dotarcie do większej ilości zleceń i pozostanie zauważonym przez pracodawców. Co to znaczy marka osobista? To także próba wywołania pozytywnych emocji u innych, tak, aby to właśnie z naszych usług chcieli skorzystać.
Korzyści
Oto korzyści, które na rynku daje odpowiednio wykreowana marka osobista:
- Budowanie rozpoznawalności.
- Częstsze otrzymywanie atrakcyjnych ofert pracy.
- Wzrost wiarygodności.
- Skuteczniejsza konkurencja z innymi.
- Lepsze poznanie siebie i swoich atutów.
- Zbudowanie zaufania.
Zasady budowania własnego wizerunku
Mając już wiedzę na temat tego, co to jest marka osobista, warto przyjrzeć się temu, jak ją skutecznie budować. Istnieją bowiem zasady, zgodnie z którymi możemy skutecznie stworzyć wiarygodny personal branding. Jak budować markę osobistą? Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Premium Consulting 5 najważniejszych wyróżników to:
- Mieć knowhow (84,3%).
- Autentyczność (74,2%).
- Charyzma (63,8%).
- Spójność (62,4%).
- Częstotliwość działań komunikacyjnych (41,8%).
Marka osobista a praca
Obecnie w wielu dziedzinach coraz częściej mamy do czynienia z rynkiem pracownika i wydaje się, że ten trend będzie się utrzymywał, stąd tak istotna jest marka osobista. Co to znaczy? Należy skrupulatnie pracować na swój wizerunek, sukcesywnie go budować, pozostając przy tym jednak autentycznym. Jest to wymóg konieczny. Praca w Holandii może być pierwszym krokiem do lepszego poznania samego siebie, odkrycia swoich ukrytych talentów i pasji. Bycie ekspertem w danej dziedzinie to jedno, trzeba jeszcze dołączyć do tego odpowiedni przekaz takiego komunikatu.