Jakie kompetencje przyszłości należy rozwijać?
W ramach nowego cyklu „Rozwiń skrzydła z Covebo” przygotowaliśmy artykuł, w którym tłumaczymy, czym są kompetencje przyszłości i dlaczego warto zadbać o ich rozwój. Zapoznaj się z tekstem, a zyskasz nową perspektywę na swoją przyszłość!
Co to są kompetencje przyszłości?
Wiemy jedno - na rynku pracy czekają nas zmiany. Nie ma co przed nimi uciekać, bo i tak nas dogonią Zastanówmy się zatem, co to są kompetencje przyszłości. Jakie są i czego dotyczą?
W dużym skrócie jest to taki uniwersalny zestaw umiejętności i cech pracownika, który będzie wysoce pożądany przez pracodawcę i pozwoli najlepiej odnaleźć się w realiach firmy.
Zgodnie z raportem McKinsey Global Institute (2030) ok. 7,3 mln etatów do 2030 roku może zostać zautomatyzowane. Część pracy będzie wykonywana przez maszyny. Dzięki temu powstaną nowe wakaty i dlatego tak ważne będą kompetencje przyszłości. Ten sam raport, wskazuje w najbliższej perspektywie na wzrost znaczenia takich umiejętności jak:
- Kreatywność - To właśnie niestandardowe pomysły są bardzo często motorem napędowym wszelkich zmian. Co by było, gdyby Steve Jobs dał sobie wmówić, że połączenie telefonu, aparatu i odtwarzacza muzyki jest niemożliwe?
- Umiejętności przetwarzania i interpretacji złożonych informacji - Tylko wyciągnięcie właściwych wniosków z posiadanych informacji sprawi, że firma będzie szła w odpowiednim kierunku.
- Przedsiębiorczość i inicjatywa - nie bójmy się wyjść z własnej strefy komfortu. Przedstawianie swoich rozwiązań, pokazuje, że jesteśmy odważni i gotowi do działania.
- Przywództwo i zarządzanie innymi - „tylko odważni wygrywają” to motto Special AirService, brytyjskich służb specjalnych. Istotne, aby w dowolnym momencie samemu przejąć dowodzenie nad zespołem i podjąć właściwe decyzje.
- Podstawowe umiejętności cyfrowe - obsługa urządzeń cyfrowych to absolutna podstawa w dzisiejszym świecie. Należy także wiedzieć, jak i gdzie szukać interesujących nas informacji.
- Zaawansowane umiejętności informatyczne i programowanie - wiąże się to z wszechobecną cyfryzacją i automatyzacją. Rola programowania i działań informatycznych będzie nadal stale wzrastać.
Jak rozwijać kompetencje przyszłości?
Przede wszystkim kluczem do tego, w jaki sposób rozwijać kompetencje jest praktyka. Miejmy na uwadze, że są to umiejętności, których nie da się wyuczyć z książek, a można je nabyć poprzez np. kontakty z innymi ludźmi.
Poznaj samego siebie
Będąc na początku kariery zawodowej, mamy sporo wątpliwości, dotyczących przyszłości. Podejmowanie kontaktów z innymi pracownikami, znajdowanie się w stresujących sytuacjach, czy konieczność współdziałania pozwolą nam też lepiej poznać samych siebie.
Zaplanuj swoją naukę
Sporządź własną, autorską ścieżkę nauki. Pamiętaj, wszystkiego można się nauczyć, wystarczy tylko chcieć. Zastanów się, które kompetencje przyszłości sprawiają Ci najwięcej trudności i gdzie masz największe pole do poprawy. Zapisz na kartce w widocznym miejscu swój plan działania z uwzględnieniem obszarów, które należy nieco podgonić.
Nastaw się na nieustanne zmiany
Z całą stanowczością przyjmij za pewnik, że wiele rzeczy wokół będzie się wciąż zmieniać. I nie jest to nic nowego- żadna rewolucja, przemysłowa czy kulturowa, nie miałaby miejsca, gdyby ludzie stali ciągle w miejscu. Warto być elastycznym i gotowym na zmiany, to bardzo przydatna umiejętność w każdej sferze życia.
Oswój swój stres, aby rozwijać kompetencje przyszłości
Z całą pewnością nad stresem i emocjami możesz zapanować. Oddychaj głęboko i nigdy się nie poddawaj. Jedynym sposobem na zebranie doświadczenia jest działanie. Wiesz, że czeka Cię stresująca prezentacja? Wyobrażaj sobie nagrodę, która czeka Cię po jej zakończeniu i nie pozwól, żeby strach sprawił, że w ogóle nie spróbujesz.
Rozwijaj swoje kompetencje w pracy
Praca w Covebo może być doskonałą okazją do poznania samego siebie i nabycia niezbędnego doświadczenia. Na wielu zakładach istnieje możliwość awansu i sprawdzenia się jako przywódca w zarządzaniu innymi, a to bardzo cenione kompetencje na rynku pracy. Należy stale podnosić swoje umiejętności, aby dostosować się do zmieniającego świata.
Dlaczego kompetencje miękkie są ważne? Stanowią dodatkowy atut podczas rekrutacji na każde stanowisko! Jeżeli będziemy dysponować podobnymi umiejętnościami twardymi, co inni kandydaci, to bez wątpienia największe szanse na sukces będzie miał ten, który potencjalnie najlepiej wpasuje się w nowe środowisko. Chcesz nabyć niezbędne doświadczenie i sprawdzić swoich sił w pracy w międzynarodowym towarzystwie? Aplikuj lub zadzwoń na +48 77 545 75 75.